Zabij svoje město

10. 07. 2015

Dojmy našeho kolegy z návštěvy komise pro dopravu. Čtení se nedoporučuje osobám trpícím alergií na státní regulace.

Zabij svoje město

Ve středu 8. 7. jsem jako "veřejnost" absolvoval zasedání komise Rady městské části Praha 4 pro dopravu. Jednoznačně to je jeden z mých dosavadních nejhorších zážitků v politice. A možná i nejhorších zážitků vůbec.

Poslouchal jsem a dělal si poznámky. Možná bude nejlepší, když sem rovnou jen zkopíruji ta moudra, která jsem zachytil.

Lidi se neumí rozjíždět do kopce. Ráno mají studené motory a to dělá více emisí… Ideálně by se před školu nemělo autem vůbec jezdit. Když se děti vozí do školy autem, tak získávají špatné životní návyky, protože nebudou mít rády MHD… Děti jsou líné a nemají žádný pohyb, když je rodiče vezou autem až do školy… Život se dá užívat i jinak než jenom závodit autem… Lehce ševelící elektrobus, který někam veze babičku, a okolo jezdí lidi na kolech; to je vize budoucí dopravy… Když si někdo vykuchá katalyzátor ze svého auta, tak je to kriminální čin... ROPID je velice nebezpečná organizace. Je neradno si s ním něco začínat. Když mu napíšeme a on pro nás něco udělá, tak určitě udělá i jinde něco jiného.

Věřte mi, že po těchto perlách, které byly myšleny naprosto vážně, jsem měl opravdu velký problém, abych vydržel poslouchat až do konce. K pánovi předsedovi komise jsem si pro sebe připsal poznámku:

Akademické žvásty zcela vytržené z reálného života. Řeší nadnárodní studie dopadu chemických částic na zdraví obyvatel, ale nechápe, kam odbočuje autobus.

Několikrát bylo opakováno, že jen 10 % těch nejhorších aut dělá 80 % všech emisí. Jejich majitele asi musíme zastřelit a auta jim sešrotovat. Připomnělo mi to, že musíme potopit nákladní lodě

A pak ještě jedna perlička:

Nikdo neudělal studii, která by zohledňovala, kolik řidičů začne jezdit MHD, když se jim ztíží jízda po silnici.

K tomu jen dodám:

A stejně tak nikdo neudělal studii, kolik lidí se z takto "zklidněného" města odstěhuje, protože v něm nebudou chtít žít.

Z čeho jsem byl ale nejvíc rozčarován, byl způsob, jakým byla celá akce vedena. O věcech se v podstatě nevedla diskuze. Předseda komise na jakýkoliv požadavek nějaké dopravní změny reagoval nabídkou různých zákazů a regulací. Nikdo mu neoponoval. V podstatě jsem si odnesl děsivé zjištění, že v Praze 4 se teď proti majitelům osobních automobilů bude tvrdě bojovat. Vedení má jasný plán, přinutit všechny jezdit MHD.

Odcházel jsem hodně smutný a jako zkušený řidič, který má několik kategorií ve svém ŘP, jsem si připadal méněcenný a možná tak trochu i jako nepřítel státu.