Občané Prahy 4 přijdou o další peníze

01. 11. 2016

24. října 2016 podala Advokátní kancelář Mgr. Ondřej Pecák hromadnou žalobu na parkovací zóny v PrazePraha 4 přitom nyní chystá parkovací zóny také.Vyzýváme odpovědné představitele městské části, aby projekt zón placeného stání v Praze 4 pozdrželi přinejmenším do chvíle, než bude pravomocně ukončeno soudní řízení.

Občané Prahy 4 přijdou o další peníze

24. října 2016 podala Advokátní kancelář Mgr. Ondřej Pecák hromadnou žalobu na parkovací zóny v Praze. Celkem nyní zastupuje 39 účastníků řízení. Toto číslo ještě zdaleka není konečné, nová zmocnění stále přicházejí a jejich příjem bude ukončen až koncem listopadu.

K žalobě pan Pecák uvádí:
„Hlavním problémem parkovacích zón je, že napáchaly tolik škody, že jakýkoliv jejich přínos je okrajový - to znamená, že pokud určitá právní úprava způsobí škody v takovém rozsahu za tak minimálního přínosu, je nepřiměřená, tedy nezákonná a neústavní. Přiměřenost (proporcionalita) je přitom právní termín, který je právě Achillovou patou parkovacích zón, který ještě soud dosud nikdy neřešil.“

S argumenty rozsáhlé žaloby se nyní bude muset vypořádat soud. Lze očekávat, že řízení bude dlouhé a že se těžko dočkáme pravomocného rozsudku hned v první instanci.

Problém parkování v Praze je zjevný. Nekoncepční řešení, které zóny zavádí postupně a pouze někde, se však podobá přehazování přebytečného podzimního listí přes plot na sousedovu zahrádku – cenou za „vyřešení“ situace pro několik ulic je dramatické zhoršení situace o několik ulic dál, v Praze 6 to nejnověji poznali například rezidenti na Ořechovce. Nemluvě o tom, že jsou v Praze místa, kde není dost parkovacích míst ani pro místní a malování parkovacích zón jejich počet paradoxně ještě sníží, protože kde se dnes stojí „na dobré slovo“ a policie mhouří oči, protože objektivně takové parkování ničemu nevadí, tam rozhodně nebude moct být nakreslená oficiální modrá čára.

Ano, části rezidentů ubydou pod okny Středočeši a budou si zavedení zón pochvalovat. Ale co když máte víc vozidel, nebo je vaše auto psané na firmu, nebo nemáte trvalý pobyt tam, kde se zdržujete? Máte smůlu. Co podnikatelé, kteří potřebují parkovat kvůli svým provozovnám? Mají platit mnohonásobně tolik, než co stojí karta pro rezidenty. Prý když na to nemají, tak ať nepodnikají. A v některých místech prostě dost parkovacích stání nebude, karta nekarta. Ovčané ať hezky zváží, jestli jim ty starosti vůbec stojí za vlastnictví vozidla. Aspoň bez nich bude město zelenější.

Profitovat ze zón budou hlavně soukromé firmy realizující potřebná opatření. A potom samozřejmě město inkasující peníze za pokuty. To ale není služba občanům.

Praha 4 nyní chystá parkovací zóny také. V únoru se i díky odporu Spořilovských rezidentů podařilo celý už jednou připravený projekt pozdržet. Jak je však vidět, tak nikoliv zarazit. V souvislosti s podanou žalobou by však radnice naší městské části měla svůj záměr znovu přehodnotit. Je samozřejmě možné tajně doufat, že soud předložené argumenty rozcupuje a shodí ze stolu. Ale řádný hospodář by se do takového rizika pouštět neměl. Málokdo v případě opačného výsledku uvěří, že zastupitelé, kteří dali parkovacím zónám v Praze 4 zelenou, konali v dobré víře ve prospěch obce a jejích obyvatel.

Vyzýváme odpovědné představitele městské části, aby projekt zón placeného stání v Praze 4 pozdrželi přinejmenším do chvíle, než bude pravomocně ukončeno soudní řízení. V mezičase se mohou zamyslet nad skutečně účinnými způsoby řešení problému s nedostatkem parkovacích míst, což zahrnuje zejména zřizování nových ploch pro stání. Také je třeba tvrdě se vymezit proti stavebním projektům, které možnosti parkování dále omezují, jako je například plánovaná rekonstrukce Táborské.